これは日本の伝統的な絞り染め技法を使った作品です。絞り染めは本来であれば紋様を出す技法ですが、私は絞った形を抽出して、古来の技法から新しい表現を展開しています。円形の発砲スチロールを中に仕込む以外は、伸縮性のある素材の特長を生かし弛みや張力で凹凸を構成しています。
絞りをよく見るとしわの入り方など、細かい個性があります。絞りの群れは拮抗や同調をし、何か話し込んでいたり、調子にのって飛び出したりとまるで私たち群衆のようです。
個と群衆。それは細胞から銀河系まで、私たちはいくつもの集合体で成り立ち、そして常に囲まれています。細胞から銀河系まで、私たちは集合体のようにうごめく、一つの星のような存在です。
This is a work using the traditional Japanese tie-dyeing technique. Tie-dye is originally a technique to produce a pattern, but I extracted the squeezed shape and developed a new expression from the ancient technique. Except for the circular Styrofoam inside, I make use of the elasticity of the material to compose the unevenness by slackness and tension.
If you look closely at the shibori, you can see detailed individuality, such as the way the wrinkles are formed. The shibori crowd is like a group of people, talking to each other or jumping out of the crowd in a fit of excitement.
Individuals and crowds. From the cell to the galaxy, we are made up of, and constantly surrounded by, multiple aggregates. From the cell to the galaxy, we are like a star, buzzing like an aggregate.
photo: Hashimoto Kensuke
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